Tufoil
lt | en | ru

Naujienos

PRAILGINK SAVO VARIKLIO DARBĄ
2012-01-02
"STEBUKLAI" IR REALYBĖ
2011-06-12

El. parduotuvė


Apklausa

Iš kokio miesto esate?
 Vilnius
 Kaunas
 Klaipėda
 Šiauliai
 Kita


"STEBUKLAI" IR REALYBĖ

2011-06-12 | "STEBUKLAI" IR REALYBĖ
    Daugelį automobilistų domina variklio ilgaamžiškumo didinimo galimybės, o kartu ir įvairūs alyvų priedai. Parduotuvių lentynose galima rasti aibę visokiausių produktų su daug žadančia reklama  ir kiekvienoje iš jų rašoma vienas ir tas pats: pailgina variklio tarnavimo laiką, taupo degalus, didina kompresiją, didina galingumą ir t.t. Paskutiniu metu pagausėjo "stebuklingo" produkto - rusiško universalaus modifikatoriaus reklamos, kurioje žadama, kad panaudojus šį produktą variklio galingumas padidėja net (!?) 20%, dėl ko sutaupoma 9-13% kuro, kad produkto pakanka 50000 (!?) km. Svarbiausia, kad yra prisidengiama VGTU atliktais tyrimais. Šis "stebuklas" privertė labiau pasidomėti esamais panašiais priedais ir jų veikimo principais.
 

Palyginimui paimkime dvi priemones - "stebuklingąjį", "vieną efektyviausių technikos išradimų per pastaruosius dešimtmečius" universalų modifikatorių (UM) ir paprastą, jau kone 30 metų firmos Fluoramics Inc. (JAV) gaminamą TUFOIL.

Detalių devėjimasis variklyje atsiranda dėl mechaninio poveikio (trinties) arba cheminių virsmų, atsirandančių tarp besitrinančių paviršių. Maksimaliai sumažinti detalių dėvėjimąsi galima atskiriant besitrinančius paviršius patvariu alyvos sluoksniu. Tačiau realiomis eksploatacijos sąlygomis tai nevisada pavyksta.

Tokiais atvejais devėjimosi intensyvumą galima sumažinti keliais būdais. Vienas jų - keičiant cheminę alyvos sudėtį pridedant į ją paviršiaus aktyvių medžiagų, kurios užtikrintų tepančios plėvelės stiprumą. Šios grupės priedai suteikia tepimo plėvelei naujas savybes, kurių dėka plėvelė tampa daug atsparesnė išspaudimui. Daugelis gal nelabai supras, apie ką čia kalba. Pabandysiu paaiškinti. Dirbant varikliui galima būtų išskirti sekančius tris tepimo režimus: skystas (hidrodinaminis), pusiau skystas (mišrus) bei ribinis.

Varikliui dirbant tam tikrais režimais, detales veikia ypač didelės jėgos. Šios jėgos spaudžia vieną detalę prie kitos ir alyva esanti tarp jų yra išspaudžiama lauk. Taip atsiranda pusiau skystas arba ribinis tepimo režimas. Šiuo atveju besitrinančių paviršių tepimą užtikrina susiformavusios taip vadinamos ribinės plėvelės, sudarytos iš poliarizuotų molekulių. Šios plėvelės savybės skiriasi nuo bendrų alyvos savybių, ir trinties koeficientas, esant ribiniam tepimo režimui, priklauso ne nuo alyvos klampumo, bet nuo toje alyvoje esančių paviršiaus aktyvių medžiagų kiekio ir efektyvumo. Ir jei susidariusi alyvos plėvelė yra nepatvari, tarp detalių atsiranda beveik sausa trintis. Ribinės tepimo sąlygos daugiausiai pasireiškia tarp alkūninio veleno guolio indėklo ir kaklelio paleidžiant variklį, stūmoklio žieduose stūmokliui esant viršutiniame rimties taške, kuriame alyvos klampumas ir stūmoklio greitis yra minimalūs, bei tarp svirties ir paskirstymo velenėlio esant maksimalioms apkrovoms ir žemiems variklio sūkiams, pvz., automobiliui važiuojant į statų kalną aukšta (4-5) pavara.

Pagal pateiktą UM buklete aprašymą, galima daryti išvadą, kad UM yra būtent cheminis alyvos priedas, savo veikimo principu priskiriamas paviršiaus aktyvių medžiagų grupei. Kokią įtaką šiam priedui turi įvairūs cheminiai virsmai variklyje bei koks yra UM trinties koeficientas, duomenų rasti nepavyko.

Kitas būdas trinčiai ir detalių devėjimuisi mažinti yra įvairių plastiškų tepimo medžiagų (pagamintų molibdeno disulfido (M0S2) pagrindu), polimerinių medžiagų (tokių kaip politetrafluoretileno) ir kt. panaudojimas. Šių produktų veikimo principas yra toks: visos besitrinančios detalės yra padengiamos tvirta ir patikima plėvele.

TUFOIL priklauso polimerinių medžiagų grupei. TUFOIL - tai pastovi politetrafluoretileno (PTFE) mikro-miniatiūrinių dalelių ir tirpaus molibdeno suspensija alyvoje. Per tam tikrą laiką ši suspensija patenka į mikronelygumus, aptraukia visas detales tvirta polimerine danga. Atkreipkite dėmesį -polimeriniai produktai nėra laikomi priedais alyvoms, todėl jie nekeičia alyvų funkcinių savybių. Jie turi įtakos tik besitrinančių porų metalinių paviršių būsenai ir savybėms. Liaudiškai kalbant, šiuo atveju tarpusavyje trinasi ne metalai, bet pats polimeras.

Taigi tiek trumpai apie produktų sudėtis ir veikimo principus. Grįžkime prie "stebuklingų" rezultatų. (Specialistams patartume susipažinti ir su VGTU tyrimo atlikimo sąlygomis bei gautais rezultatais). Pagrindiniai "arkliukai" buvo sekantys:

1. Kompresija cilindruose padidėja bei suvienodėja.

Visiškai sutinku, kad kompresija padidėja. Tai elementaru, nes dėl susidariusios patvaresnės plėvelės (UM atveju) arba dėl susidariusios polimerinės dangos (TUFOIL atveju) automatiškai sumažės tarpelis tarp stūmoklio žiedų ir cilindro sienelių - dujos turės mažiau galimybių prasiveržti į karterį -padidės kompresija. Be to yra duomenų, kad šie priedai atpalaiduoja žiedus. Tai irgi kažkiek įtakoja kompresijos pokyčiams. Žiedų atlaisvinimas taip pat turėtų įtakoti kompresijos suvienodėjimui. Šiaip rezultatai dėl kompresijos suvienodėjimo labai ginčytini, kadangi gauti rezultatai nėra nuoseklūs -labai jau didelės paklaidos ribos.

2. Mechaniniai nuostoliai.

Mechaninių nuostolių pakitimas taip pat elementarus dalykas. Jis gali sumažėti, bet gali ir padidėti -žiūrint ką ir su kuo lyginsi. Jei palyginimui imsime paprastą "Carlube ProLite Plus 15W40 alyvą gausime vienus rezultatus, jei imsime Castrol Syntex - kitus. Iš esmės mechaniniai nuostoliai sudaro maždaug penktadalį taip vadinamo indikatorinio galingumo, todėl šių nuostolių sumažinimas (su UM iki 9% ir su TUFOIL iki 10%) neduoda dėmesio vertų rezultatų. Kas kita būtų, jei tuos nuostolius pavyktų sumažinti 50%.

3. Variklio galingumas padidėja net 20%, dėl ko sutaupoma 9-13% degalų.

Tai bent pasiekimas!!! Pagaliau išsipildė viso pasaulio konstruktorių svajonė, net konstruoti nieko nereikia - supylei UM į variklį ir įvyksta stebuklas - 1,61 55kW galingumo Pasato variklis pavirsta 66kW galios varikliu (turbūt 1,81). Jėga!!! Šioje vietoje būtų metas atsibusti, o UM reklamuotojams dar kartą patikrinti skaitmeninius gauto efekto dydžius, pateiktus remiantis rezultatais, pasiektais mokslo tiriamajame darbe "Universaliojo modifikatoriaus įtaka vidaus degimo variklio darbo rodikliams", kurį atliko VGTU Transporto mokslinis tiriamasis centras. Šio darbo išvadų 4 punktas skelbia: "nežymiai padidėjo variklio sukimo momentas ir galingumas". Nemanau, kad šiuo atveju reklamuojami 20% yra nežymūs. Tad kas meluoja - tiriamasis centras ar UM pardavėjai? O kaip dabar bus su sąnaudom? Jei nėra 20% galios padidėjimo, tai gal nėra ir 9-13% degalų ekonomijos? VGTU teigia, kad dirbant ekonomiškiausiu režimu, sutaupoma 9-12%. Toks pagerėjimas įmanomas, jei variklis prieš tai dirbo ne savo normų ribose. Jei variklis puikiai sureguliuotas, stūmoklio žiedai puikios formos, pakeistos žvakės, filtrai ir pan., tokios ekonomijos tikrai negausite.

Štai, pavyzdžiui, 1984 m. sausyje Transport Canada kelių saugos ir autotransporto taisyklių direkcija paskelbė tris programas. Vienos programos tikslas buvo sumažinti sunaudojamo kuro kiekį varikliui dirbant žemoje aplinkos temperatūroje. Vienas iš pasiūlymų buvo sumažinti variklinės alyvos klampumą panaudojant TUFOIL. Šį darbą apsiėmė atlikti KAPTEST Engineering Limited. Iš pradžių buvo atlikti įvadiniai bandymai, kurių metu buvo paruošta eksperimento metodika, buvo apibrėžta tyrimų eiga atsižvelgiant į bandomojo tyrimo metu atsiradusias problemas. Eksperimentas vyko nuo 1984/12/09 iki 1985/07/02. Gauta išvada: tyrimai su TUFOIL parodė 5% degalų ekonomiją, lyginant su tyrimais be šio priedo. Eksperimento patikimumo lygis siekė 95-99%. TUFOIL gamintojai teigia, kad panašių tyrimų duomenys labai įvairūs nuo 0 iki 5% ekonomijos. Ne degalų sąnaudos daugiau priklauso nuo kitų veiksnių. Juk nebūna dviejų vienodų variklių. Jie beveik tokie pat skirtingi, kaip ir žmonės, kurie vairuoja automobilius. Vien pakeitus oro filtrą, žvakes galima kažkiek sumažinti degalų sąnaudas. Toks žymus pagerėjimas galėtų būti tik susidėvėjusiems, netvarkingiems varikliams.

4. Vieną kartą sutepus, poveikis išlieka daugiau kaip 50000 km automobilio ridos.

Čia iškart rūpi paklausti - o kodėl nė 10000 arba 200000 km? Apmaudu, tačiau daugybė žmonių dažnai patiki šiais absurdiškais teiginiais. Anapus Atlanto šia "liga" jau persirgo. Ne vienas gamintojas už tokius teigimus yra ir solidžią baudelę sumokėjęs. Taip, Amerikoje tokių šposų neatleidžia. Vartotojų teisių gynimo tarnybos dirba. Ne taip, kaip pas mus - rašyk ką nori, mulkink kaip nori.

Maždaug 8-o dešimtmečio viduryje keletas gamintojų tvirtino, kad jų produktą tereikia panaudoti vieną kartą ir to pakaks visam variklio amžiui. Tada toks ponas Frank Reick (TUFOIL išradėjas) keliuose populiariuose moksliniuose leidiniuose paskelbė, kad nėra jokių mokslinių duomenų, patvirtinančių tokias pretenzijas. Gamintojai tada sumažino ribą iki 100.000 mylių. Frank Reick vėl pakartojo savo argumentus ir gamintojai vėl sumažino ribą iki 50.000 mylių. Šiuo metu yra siūlomi tik pagerinantys preparatai. Išimtį siūlo tik UM gamintojai. Matyt turi tai patvirtinančius tyrimus. Daugiau "arkliukų" lyg ir nebeliko. Skaitytojui turėtų kilti klausimas: tai kurių galų tuos UM, Duralube ar Tufoil pilti? Atsakymas paprastas - naudodami tokius priedus, Jūs prailginsite variklio (ir ne tik) tarnavimo laiką (gal net ir du kartus), nes sumažinsite detalių devėjimąsį. Be to, labai svarbus yra efektyvus variklio darbas. Kitas dalykas - ką pasirinkti?

Turbūt sutiksite, kad jei jau kalba eina apie trinties mažinimą, tai labai svarbu yra pasirenkamų produktų paviršiaus trintis - kuo ji mažesnė, tuo slidesnis paviršius ir detalės mažiau trinsis. Čia ir prasideda pats įdomumas. Aš minėjau, kad jokių duomenų apie UM paviršiaus trinties koeficientą neradau. Tokių duomenų neradau ir apie kitus produktus, išskyrus Tefloną - jo trinties koeficientas yra 0,04.

Amerikoje buvo atlikti įvairiausių produktų palyginimai. Šiems bandymams buvo naudojamas 4

rutuliukų tyrimas. JAV nacionalinio standartų biuro (NIST) mokslininkai yra paskelbę keletą straipsnių, kad 4 rutuliukų tyrimas atitinka tepalo darbo sąlygas variklyje (Gates, R.S. and Hsu, S.M., "Development of a four-ball Wear Test Procedure to Evaluate Automotive Engine Oils". Lubr. Eng. 39,9, pp 561-569, 1983). Šis tyrimas yra paprastas, o rezultatai lengvai suprantami - kuo mažiau šilumos išsiskiria, tuo mažesnė trintis ir nusidėvėjimas. Temperatūros kilimas buvo fiksuojamas termopora ir užrašomas diagramoje. Rutuliukai buvo sutepami tiriamais produktais ir bandomi prie maždaug 1800 aps/min greičiu spaudžiant 90kg jėga (realiai užtenka 30-60kg). Gauti rezultatai pateikiami lentelėje (kairėje nurodytas tiriamo produkto pavadinimas, viduriniame stulpelyje nurodyta po kelių minučių nuo bandymo pradžios bandomas produktas pradeda rūkti, trečiame stulpelyje pateikta temperatūra išdegimo momentu).

PAVADINIMAS

LAIKAS IKI RŪKIMO

TEMPERATŪRA, °C

BARDAL#2

6 min

65

DURALUBE

10 min

110

FIN 25

7.5 min

90

FORMULA TX-7

7.5 min

110

OEM

6 min

80

PETROTECH

10 min

60

QMI

6 min

90

SLICK-50

7 min

80

UNIVERSALUS MODIFIKATORIUS

7 min

100

STPXEP

12 min

95

DR. DETROIT

13 min

115

TUFOIL

16 parų

60

WHIZ

5 min

75

WYNNS FORMULA 85

5 min

70

 

Taigi, rezultatai kalba patys už save. Kaip matote, "stebuklingą" UM trinties srityje lenkia net šeši produktai, neskaitant TUFOIL. TUFOIL pralenkė visus. Pasirodo, kaip nustatė JAV nacionalinio standartų biuro mokslininkai, TUFOIL plieno su plienu paviršiaus trintis yra 0.029. TUFOIL yra slidesnis net už Tefloną. Net dviejų metų prireikė TUFOIL gamintojams, kad jie galėtų didžiuotis savo naujausiu laimėjimu - patekimu į Gineso rekordų knygą. Ta proga TUFOIL išradėjas Frank Reick pasakė: "Galima nusipirkti garsių asmenybių paramą ir gundančią reklamą TV, tačiau už jokius pinigus nepateksite į Gineso rekordų knygą - reikia nusipelnyti. Aš manau, visi protingi vartotojai supranta tai".

Be aukščiau pateiktų faktų, tyrimais buvo nustatyta, kad su TUFOIL variklis dirba maždaug 40% vėsiau. Tai reiškia, kad detalės ir alyvos variklyje apsaugomos nuo perkaitimo. Lietuvoje šis produktas buvo išbandytas "lauko sąlygomis". VW GOLF automobiliu be alyvos variklyje (prieš tai jame buvo įpilta alyvos ir TUFOIL) buvo nuvažiuota virš 100 km - nuo TOKVILOS degalinės iki Kaune esančio STIGMA automobilių sporto klubo, kurio nustebę mechanikai vos neišardė variklio, norėdami įsitikinti ar tai nėra koks pokštas (yra saugoma šios kelionės filmuota medžiaga). Kaip nekeista, variklis po tokio eksperimento normaliai dirbo ir toliau. TUFOIL galima maišyti su beveik visais tepalais ir alyvomis. Jo pilti negalima į automatines pavarų dėžes (ten reikalinga trintis) ir į motociklų benzino bakus. Daugiau jokių apribojimų nėra. TUFOIL galima naudoti visur, kur reikia mažinti trintį: varikliuose (benzininiuose ir dyzeliniuose), pavarų dėžėse, reduktoriuose, vyriuose, benzopjūklų grandinėse ir pan. Kadangi parduodamas TUFOIL yra koncentruotas, bet kokią alyvą ar tepalus su TUFOIL rekomenduojama maišyti santykiu 1:10 (čia viena dalis yra TUFOIL ). Su variklinėmis alyvomis TUFOIL naudojamas sekančiai: pirmam panaudojimui 4-5 1 varikliui reikia supilti vieną 236 ml pakuotę. Sekantiems kartams (keičiant alyvą) reiktų naudoti tik pusę to kiekio. Šioje vietoje būtų galima teigti, kad TUFOIL užtenka 200000 ar 50000 km, bet kadangi trintis, nors ir labai maža, išlieka, TUFOIL gamintojai rekomenduoja apsidrausti ir papildomai įpilti TUFOTL (sviestu košės nepagadinsi).

Su TUFOIL yra sukurta daug įvairių tepalų. Jo panaudojimas yra labai platus. TUFOIL naudojamas tokioms operacijoms kaip štampavimas, giluminis tempimas. Jis idealiai tinka daugeliui įrengimų, tarp jų tokiems kaip pramoninės mašinos, kompresoriai, siurbliai, keltuvai bei daugeliui hidraulinių sistemų. Štai gaminys FORMULA-8 turi net AGA sertifikatą ir naudojamas dujiniuose prietaisuose.

 

Tai tiek faktų, gerbiamieji. Gal jie padės Jums atskirti grūdus nuo pelų.

 

Laimingo kelio!


 

Oficialus "TUFOIL" atstovas Lietuvoje - UAB "FATUM INVESTICIJA". Adresas: Metalo g. 13a, Vilnius, tel.: +370 686 89083, faks.: 2333136


 

Atgal
SK įmonių grupė © UAB Fatum investicija
Metalo 13A, Vilnius
Programavo: Programavimo studija